Pengaruh Penggunaan Media Powtoon Berbasis PBL terhadap Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Sekolah dasar

Vega Kharisma, Elly’s Mersina Mursidik, Rissa Prima Kurniawati

Abstract


This research is motivated by students who have difficulties in understanding the material, especially in mathematics and learning subjects that have not used the media. This study aims to determine the effect of using PBL-based powtoon media on the mathematical connection of elementary school students. This research uses quantitative research with Quasi Experimental Design research in the form of Posttest Only Control Design. Data collection techniques for this research are test and documentation. The research instrument used is the syllabus, lesson plans and tests. The data used are the results of posttest scores from the control class and the experimental class, then several tests are carried out, namely normality test, homogeneity test, and hypothesis testing. Based on the results of hypothesis testing, it can be concluded that there is an effect of using PBL-based powtoon media on the mathematical connection abilities of students at SDN 02 Pangongangan.

Keywords


Powtoon Media; Problem Based Learning; Mathematical Connection; Mathematics

Full Text:

PDF

References


Amirudin, A., Karochman, M. A., & Aliyah, A. (2021). Strategi Menghidupkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar di Masa Pandemi Covid-19 Melalui Kelompok Belajar. Etos : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 37. https://doi.org/10.47453/etos.v3i1.347

Anitra, R. (2021). Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 6(1), 8. https://doi.org/10.26737/jpdi.v6i1.231

Arsyad, M. (2020). Pada Materi Fluida. 3, 27–31.

Donna, R., Egok, A. S., & Febriandi, R. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Powtoon pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3799–3813. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1382

Hotimah, H. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Bercerita Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi, 7(3), 5. https://doi.org/10.19184/jukasi.v7i3.21599

Istiqomah, J. Y. N., & Indarini, E. (2021). Meta Analisis Efektivitas Model

Problem Based Learning dan Problem Posing Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar Pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 670–681. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.553

Januarti, W., Bagus, I., Gunayasa, K., Tahir, M., Pgsd, P. S., & Mataram, U. (2021). Analisis Kemampuan Mengajar Guru Dalam Pembelajaran 2020-2021 Analysis of the Teaching Ability of Teachers in Learnng Fast Reading in Class V Sd Gugus V Gunung Sari Academic Year 2020-. 1(4).

Jayapada, G., Suyitno, I., & Suyono, S. (2020). Apersepsi Guru dalam Pembelajaran Membaca Permulaan Bagi Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 5(5), 594. https://doi.org/10.17977/jptpp.v5i5.13462

Magdalena, I., Nurul Annisa, M., Ragin, G., & Ishaq, A. R. (2021). Analisis

Penggunaan Teknik Pre-Test Dan Post-Test Pada Mata Pelajaran Matematika Dalam Keberhasilan Evaluasi Pembelajaran Di Sdn Bojong 04. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 3(2), 150–165. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara

Rahmah, N. (2018). Hakikat Pendidikan Matematika. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(2), 1–10. https://doi.org/10.24256/jpmipa.v1i2.88

Rahman, S. (2021). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar. November, 289–302.

Retnowati, D. R., Fatchan, A., & Astina, K. (2016). Prestasi Akademik Dan Motivasi Berprestasi Mahasiswa S1 Pendidikan Geografi Universitas Negeri Malang. Jurnal Pendidikan, 1(3), 521–525.

Sulistiani, E., & Masrukan. (2016). Pentingnya Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Matematika untuk Menghadapi Tantangan MEA. Seminar Nasional Matematika X Universitas Semarang 2016, 605–612.

Triposa. (2021). Peran Guru Pak Sebagai Teladan Dalam. 1(2), 113.

Yandhari, I. A. V., Alamsyah, T. P., & Halimatusadiah, D. (2019). Penerapan

Strategi Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahahan Masalah Matematis Siswa Kelas IV. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 10(2), 146–152.

Yusup, F. (2018). Uji Validitas dan Reliabilitas Instrumen Penelitian Kuantitatif. Jurnal Tarbiyah : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(1), 17–23. https://doi.org/10.18592/tarbiyah.v7i1.2100


Refbacks

  • There are currently no refbacks.