Penggunaan Media Permainan Ular Tangga dalam Layanan Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Pemahaman Diri Siswa
Abstract
Abstract
Self-understanding is crucial for personal growth, especially for teenagers in school. Understanding one's potential requires self-awareness. Students who lack self-understanding tend not to recognize unique aspects of themselves, their identities, or what sets them apart from others. This research aims to enhance students' self-understanding through the use of a snakes and ladders game in group counseling sessions. The method employed is Action Research in Guidance and Counseling (PTBK), conducted in two cycles. The research subjects were 6 students from class VII F of SMP Negeri 4 Madiun in the academic year 2023/2024. The study results indicate a significant increase in scores, with an average pre-test score of 59.8. After implementing the group counseling sessions, the average post-test scores were 70.2 in cycle I and 85.2 in cycle II. This demonstrates that using the snakes and ladders game in group counseling sessions can improve self-understanding among students in class VII F at SMP Negeri 4 Madiun.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ariessanti, H. D., Purwaningtyas, D. A., Soeparno, H., & Alam, T. (2020). Adaptasi Strategi Gamifikasi Dalam Permainan Ular Tangga Online Sebagai Media Edukasi Covid-19. e-Jurnal JUSITI (Jurnal Sistem Informasi dan Teknologi Informasi), 9(2), 174–187.
Astuti, D., Wasidi, & Sinthia, R. (2019). ISSN 2599-1221 (Cetak) ISSN 2620-5343 (Online) https://ejournal.unib.ac.id/index.php/j_consilia. jurnal Consilia, 2(1), 66–74.
Azam, U. (2016). Bimbingan dan Konseling Perkembangan Disekolah. Yogyakarta: CV Budi Utama.
Fadillah, P., & Hayati, S. A. (2024). Efektivitas Bimbingan Kelompok Teknik Permainan Ular Tangga Untuk Mencegah Sexual Harassment Di Sekolah SMPN 5 Banjarmasin. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia (JPPI), 1(2), 69–76.
Friedman, H. S.& Schustack, M. W. (2008). Kepribadian Teori Klasik dan Riset Modern Jilid 1. Jakarta: Erlangga.
Hakim. (2002). Hubungan Mengatasi Rasa Tidak Percaya Diri. Jakarta: Puspa Swara.
Hidayat, Dede Rahmat dan Badrujaman, A. (2012). Penelitian Tindakan dalam Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Indeks.
Hurlock, E. (1997). Psikologi Perkembangan:Susatu Pengantar Sepanjang Rentangan Kehidupan. Jakarta: Erlangga.
Ijaji, R., & Nurwahidin, M. (2023). Penggunaan Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Diskusi Untuk Meningkatkan Pemahaman Diri Bagi Siswa Kelas X SMAN 5 Bandar Lampung Use Of Discussion Technique Group Guidance Services To Improve Self Understanding For Class X Students Of Sman 5 Bandar Lampung, 30–39.
Kadafi, A., Wiyono, B. B., Muslihati, M., & Ramli, M. (2021). Improving prosocial behavior through virtual media based on religious values in elementary school students. Pegem Ogitim ve Ogretim Dergisi, 11(4), 230–236. Retrieved from https://www.pegegog.net/index.php/pegegog/article/view/1445
Lindenfiel, G. (1997). Pedoman Orang Tua Mendidik Anak Agar Percaya Diri. Jakarta: Arcan.
Maulana, M. A., & Hidayati, A. (2016). Penggunaan Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Diskusi Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Interpersonal Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling Univet Bantara Sukoharjo Angkatan Tahun 2015/2016. Edudikara: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 67–72.
Nurkholis. (2015). Upaya Meningkatkan Pemahaman Diri Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Pemahaman Ular Tangga pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 3 Semarang Ajaran Tahun 2015/2016. Fakultas Ilmu Pendidikan. Semarang : UNNES.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta.
Suryani, O. I., & Gunawan, I. M. (2018). Hubungan Pemahaman Diri dengan Sikap Percaya Diri Pada Siswa Kelas VIII SMPN 7 Woja. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 4(2).
Tadjri, I. (2010). Penelitian Tindakan Bimbingan dan Konseling. Semarang: Widya Karya.
Zahiroh, D. N. (2021). Penggunaan Teknik Sosiodrama dalam Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Pemahaman Diri Siswa SMA. PD ABKIN JATIM Open Journal System, (2010), 56–61.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Prosiding SNBK (Seminar Nasional Bimbingan dan Konseling) terindek oleh:
