Pengembangan Sistem Informasi Learning Management System Untuk Peningkatan Pengalaman Belajar Mahasiswa

Abrar Radan Kartiko, Adnan Zulkarnain

Abstract


The development of a Learning Management System (LMS) aims to overcome challenges in traditional education, such as limited access to learning materials, limited learning resources, and obstacles in tracking student progress in the era of the industrial revolution 4.0. The development of this LMS uses the waterfall method which includes analysis, design, development, testing, and implementation, with a focus on material management and progress tracking features. Through a questionnaire involving 24 students and 24 lecturers, it was found that the majority of respondents gave positive responses to the LMS, indicating a high interest in technology adoption in learning. The results of the needs analysis identified three main users of the system, namely admin, students, and mentors, with their specific needs. The implementation of this LMS successfully improved the accessibility of materials, flexibility of learning time and place, and the ability to track learning progress. And it shows that the LMS development meets the research objectives and provides significant benefits to students and lecturers.

References


Ananda, R., Amiruddin, A., & Rifa’i, E. M. (2017). Inovasi Pendidikan: Meleijitkan Potensi Teknologi dan Inovasi Pendidikan.

Ariani, M., Zulhawati, Z., Haryani, H., Zani, B. N., Husnita, L., Firmansyah, M. B., … Hamsiah, A. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Era Digital. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Fiyola, V., & Pusparini, N. N. (2024). Keefektifan Learning Management System (LMS) Berbasis Moodle Menggunakan Model Delone And Mclean. Jurnal Publikasi Sistem Informasi Dan Manajemen Bisnis, 3(1), 125–136.

Gafur, A., & Pranoto, E. (2024). Efektifitas Implementansi Pembelajaran Berbasis E-Learning Bagi Siswa SMK IPTEK Jakarta. Jurnal SIKOMTEK, 14(01), 55–59.

Hermila, A., & Bau, R. T. R. L. (2023). E-Learning Sebagai Komplemen dalam Pembelajaran: Perwujudan Akselerasi Transformasi Digital dalam Pendidikan. Jurnal Studi Kebijakan Publik, 2(1), 69–79.

Hufad, A., Purnomo, P., Sulistiono, E., & Najmudin, M. F. (2024). EDUCATION MARKETPLACE PENDIDIKAN MASYARAKAT. Comm-Edu (Community Education Journal), 7(1), 170–182.

Irsyad, M. R. N., Karunia, W. A., Hidayat, A. R., Salsabila, D. S., Arizal, M. I., Amrozi, Y., & Wiryawanto, T. M. P. (2023). Tren Penelitian E-Learning pada Jurnal Terindeks SINTA di Indonesia. INFORMATION SYSTEM FOR EDUCATORS AND PROFESSIONALS: Journal of Information System, 7(2), 117–126.

Khaeruddin, K., Afdalia, N., & Mustari, U. A. (2023). Pelestarian Arsip di Era Teknologi Digital. Amarthapura: Historical Studies Journal, 2(2).

Khasanah, U. K. U., Ririn, R., Sanuri, D. S. D., & Armiyanti, A. (2024). Pemanfaatan Teknologi Inovatif Dalam Pembelajara Blended Learning. Indonesian Journal of Islamic Educational Review, 1(1), 65–75.

Marani, I. N., Muhyi, M., Ginanjar, S., Widyaningsih, H., Mustafa, P. S., Yono, T., … Surimeirian, M. A. (2024). Aspek Pembelajaran dan Metode Belajar Pendidikan Jasmani, Olahraga dan Kesehatan.

Mustari, M. (2022). Manajemen pendidikan di era merdeka belajar. Prodi S2 Studi Agama-Agama UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Paling, S., Makmur, A., Albar, M., Susetyo, A. M., Putra, Y. W. S., Rajiman, W., … Irvani, A. I. (2024). Media Pembelajaran Digital. TOHAR MEDIA.

Ramadhani, A. R., Muhammada, M., & Ma’ruf, A. (2024). INOVASI MEDIA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM BERBASIS MICROSOFT TEAMS DI SMKN 1 PURWOSARI. AT-TA’DIB: JURNAL ILMIAH PRODI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM, 20–31.

Rukmana, A. Y., Rahman, R., Afriyadi, H., Moeis, D., Setiawan, Z., Subchan, N., … Kusuma, A. T. A. P. (2023). PENGANTAR SISTEM INFORMASI: Panduan Praktis Pengenalan Sistem Informasi & Penerapannya. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Saeroji, A., & Wirawan, A. W. (2024). Pengembangan E-Modul Manajemen Perkantoran Berbasis Bot Telegram untuk Membantu Fleksibilitas Belajar Daring Mahasiswa Dimasa Pandemi. Business and Accounting Education Journal, 5(1), 8–21.

Setiawan, Z., Hariyono, R. C. S., Fitriyanto, R., Phan, I. K., & Suprayitno, D. (2024). Pengantar Sistem Informasi: Konsep Dasar dan Aplikasi Praktis. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

SOPIANA, P. (2024). PEMANFAATAN APLIKASI GOOGLE DRIVE UNTUK PENYIMPANAN DOKUMEN PENGARSIPAN SECARA EFISIEN DI SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN ISLAM TERPADU AL IZHAR KOTA PEKANBARU. UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SULTAN SYARIF KASIM RIAU.

Syam, N., & Iryani, J. (2024). Efektivitas Pembelajaran Dalam Mata Kuliah Fisika Menggunakan Sistem Manajemen Pembelajaran Spada (LMS SPADA). Edu Sociata: Jurnal Pendidikan Sosiologi, 7(1), 966–976.

Yasir, M. (2024). Tingkat Literasi Sains Siswa Terhadap Etnosains Keris Madura dalam Pembelajaran IPA. MEMBANGUN DINAMIKA MATEMATIKA DAN ILMU, 91.

Zamzuri, A. (2024). Upaya Guru Dan Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Peserta Didik di MA Darul Istiqomah Srigading Kecamatan Labuhan Maringgai Kabupaten Lampung Timur Tahun 2024. Jurnal Ilmiah Dan Karya Mahasiswa, 2(2), 18–30.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.



 
PANDUAN SUBMITE ARTIKEL
 


Kantor Sekertariat:
Universitas PGRI Madiun
Jl. Auri No. 14-16  Kota Madiun 63118
Lt 3 Kantor Program Studi Teknik Informatika
email :  senatik@unipma.ac.id
 
 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.