Pengaruh Metode Outdoor Learning dengan Berbantuan Media “UTAKA” dalam Peningkatan Keterampilan Kognitif Siswa Sekolah Dasar

Dita Wahyu Rivaningtyas, Dwi Cahyono Dewo, Eka Marintasari, Elma Firmanasari, Elvi Marsiani, Erlynda Runtut Bela Vista, Ika Krisdiana

Abstract


This research is a quantitative research using experimental methods. This research was motivated by the problem of low cognitive knowledge of grade IV students at SDN 02 Klegen Madiun City. This study aims to determine the effect of the application of UTAKA's media-assisted outdoor learning method in cognitive improvement of science subject students of natural appearance material in grade IV students of SDN 02 Klegen Madiun in the even semester of the 2023/2023 academic year. The data analysis techniques used are normality tests, homogeneity tests, and research hypothesis tests using t tests. The results of the distribution normality test through the Shapiro-Wilk test obtained a significance value of the experimental group of 0.437 and the control group of 0.566. The results of the calculation of the variance homogeneity test through the Levene test obtained a significance value of 0.172. The value is said to be homogeneous because the significance value of the experimental group and the control group >0.05. The results of hypothesis testing obtained Sig. (2-tailed) values of 0.001 < 0.05. So it can be concluded that there is an influence on the application of UTAKA media-assisted outdoor learning methods in cognitive improvement of science subject students of natural appearance material in grade IV students of SDN 02 Klegen Madiun City.


Keywords


Outdoor Learning Method; Utaka Media; Cognitive Knowledge

Full Text:

PDF

References


Astuti, F., & Nuhammad Awin Alaby. (2019). Upaya Meningkatkan Kemampuan Kognitif melalui Permainan Ular Tangga. Prosiding Seminar Nasional, 1–10.

Chabib, D. (2017). Efektivitas Pengembangan Media Permainan Ular Tangga Sebagai Sarana Belajar Tematik Sd. Jurnal Pendidikan, 2(7), 910–918.

Dewi, T. L., Kurnia, D., & Panjaitan, R. L. (2017). Penggunaan Media Permainan Ular Tangga Pada Pembelajaran Pips Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pembagian Wilayah Waktu Di Indonesia. Jurnal Pena Ilmiah, 2(1), 2091–2100.

Kahfi, A. (2021). Dampak Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid-19 Terhadap Perkembangan Kognitif Anak. Dirasah, 4(1), 19.

Kustiaman, E. (2020). Penilaian Proyek Dalam Pembelajaran Berbasis Proyek Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematis Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 14–30.

Lestari, T.D.L.I. (2019). Pengaruh Media Sticky Notes Terhadap Kemampuan Menulis Pantun Siswa Kelas VII SMP Negeri 4 Medan Tahun Pembelajaran 2019-2020. Medan: Universitas Muhammadiyah Sumatera

Madaniyah, J., Khoiruzzadi, M., & Prasetya, T. (2021). Perkembangan Kognitif Dan Implikasinya Dalam Dunia Pendidikan (Ditinjau dari Pemikiran Jean Piaget dan Vygotsky), 2(11), 1–14.

Magdalena, I., Fatakhatus Shodikoh, A., Pebrianti, A. R., Jannah, A. W., Susilawati, I., & Tangerang, U. M. (2021). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SDN Meruya Selatan 06 Pagi. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 3(2), 312–325.

Nurhartina, A., & Torobi, I. (2021). Pengaruh Pelaksanaan Metode Outdoor Learning dalam Pembelajaran IPS terhadap Motivasi Belajar Siswa SD PGRI Serui. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(1), 1–7.

Setiawati, E., Palupi, S.W., Rianto & Sukasih (2023). Efektivitas Pembelajaran Outdoor Learning Process Terhadap Peningkatan Kerja Sama, Motivasi Belajar, dan Hasil Belajar IPS Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Paedagogy: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 10 (1):115-125

Rohmi, S., Prasetyo, H., & Agama Islam Al-Azhaar Lubuklinggau, I. (2022). Metode Outdoor Learning Dalam Pembelajaran Ipa Siswa Kelas Iv Mi Miftahul Huda Kosgoro. Jurnal Tazkirah: Transformasi Ilmu-Ilmu Keislaman, 7(1), 21–30.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D,. 1st ed. Bandung : Alfabeta.

Tegeh, I. M. & Budiartini, S. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Question Student Have (QSH) Berbantuan Permainan Ular Tangga Terhadap Hasil Belajar IPA. Internasional Journal of Elementary Education, 5(1), 137–144.

Thalib, A., Mustafa, K., & Reski, S. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Group Investigation (Gi) Berbantuan Media Konkrit Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas Iv Sd Inpres 1 Donggulu. Jurnal Pendidikan Glasser, 6(2), 134.

Vista, R. B., Angga, S. & Nugroho, W. (2023). Pengaruh Teams Games Tournament Berbantuan Media Sticky Notes Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. JURMIA, 3(1), 17–24.

Widiana, I. W., Parera, N. P. G., & Yuda Sukmana, A. I. W. I. (2019). Media Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV Pada Kompetensi Pengetahuan IPA. Journal of Education Technology, 3(4), 315.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Dita Wahyu Rivaningtyas, Dwi Cahyono Dewo, Eka Marintasari, Elma Firmanasari, Elvi Marsiani, Erlynda Runtut Bela Vista, Ika Krisdiana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

SEMINAR NASIONAL SOSIAL, SAINS, PENDIDIKAN, HUMANIORA (SENASSDRA) diterbitkan oleh UNIVERSITAS PGRI MADIUN.
SENASSDRA memiliki ISSN: 2987-3940
Alamat: Jl. Setia Budi No.85, Kanigoro, Kec. Kartoharjo, Kota Madiun, Jawa Timur 63118

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.