Analisis Kepercayaan Diri Siswa Kelas 4 SD dalam Pembelajaran Tematik Tema 9 melalui Model Pembelajaran SAVI

Mayasya Dwi Sasmito, Melik Budiarti, Sri Lestari

Abstract


Basically,humans are social creatures, generally humans as social beings will interact with each other. Confidence will grow from the process of interaction in the social environment and continues, this self-confidence does not just appear there is a long process and there is a very short process. This study aims to find out how the confidence of grade 4 students in thematic learning theme 9 SAVI learning model at SDN Tamanarum 1 Parang. The population in this study were 4th grade students, and the samples used were 3 students from 4th grade. This type of research uses a qualitative approach, with data collection methods using triangulation. Data analysis in this study used qualitative analysis. Based on the results of the data analysis research, it was found that the students' self-confidence in grade 4 was obtained through the SAVI learning model (Somatic, Auditory, Visual and Intellectual).

Keywords


Self-Confidence; SAVI Model; Thematic Learning

Full Text:

PDF

References


Afiatin, T., & Martaniah, S. M. (1998). Peningkatan kepercayaan diri remaja melalui konseling kelompok. Psikologika: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Psikologi, 3(6), 66-79.

Aini, D. F., Syaripudin, T., & Hendriani, A. (2019). Penerapan pendekatan somatis, auditori, visual, intelektual (SAVI) untuk meningkatkan percaya diri siswa di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(2), 246-254.

https://doi.org/10.17509/jpgsd.v4i2.20554

Dewi, D. M., Supriyo, S., & Suharso, S. (2013). Kepercayaan Diri Ditinjau dari Pola Asuh Orang Tua pada Siswa Kelas VII (Studi Kasus). Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 2(4). https://doi.org/10.15294/ijgc.v2i4.3179

Fardani, Z., Surya, E., & Mulyono, M. (2021). Analisis Kepercayaan Diri (Self-Confidence) Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Melalui Model Problem Based Learning. Paradikma: Jurnal Pendidikan Matematika, 14(1),39-51. https://doi.org/10.24114/paradikma.v14i1.24809

Khoerunnisa, P., & Aqwal, S. M. (2020). Analisis Model-Model Pembelajaran. Fondatia, 4(1),1-

https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i1.441

Lestari, D. A. (2022). Meningkatkan Kepercayaan Diri Pada Anak Melalui Platform Youtobe. ABDISOSHUM: Jurnal Pengabdian Masyarakat Bidang Sosial dan Humaniora, 1(1), 98-104. https://doi.org/10.55123/abdisoshum.v1i1.50

Misnawati, T. (2017). Meningkatkan Hasil Belajar Dan Aktivitas Siswa Melalui Model

Pembelajaran Auditory Intellectually Repetition (Air) Pada Materi Segi Empat Kelas VII SMPN 9 Haruai Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Sagacious, 4(1), 77-86.

Nuraeni, R., Permana, R., & Nugraha, M. F. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Savi dan Tingkat Kepercayaan Diri terhadap Prestasi Belajar Siswa. Cendekiawan, 2(2), 88-94.

PERTIWI, H. C., & INDONESIA, P. G. R. Pengaruh Model Pembelajaran Savi (Somatis, Auditori, Visual, Dan Intelektual) Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa Kelas Viii Smp Negeri Karang Dapo Tahun Pelajaran 2016/2017.

Pratama, R., & Wiryosutomo, H. W. (2019). Penerapan Bimbingan Kelompok Teknik Bermain Tebak Kata Untuk Meningkatkan Percaya Diri Berbicara Di Depan Umum Sd Negeri Mliriprowo. Jurnal Mahasiswa Bimbingan Konseling, 10(1).

Purwani, G. P., Muslim, A. H., & Nugroho, A. (2020). Peningkatan Rasa Percaya Diri Dan Prestasi Belajar Peserta Didik Melalui Strategi Pembelajaran Time Token Kelas IV SD Negeri 2 Kotayasa. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 2(2), 71-79. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v2i2.493

Purwaningsih, S., Hanafi, S., & Sutopo, H. (2018). Implementasi Model Pembelajaran Somatic Auditory Visualizationand Intellectualy (Savi) Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar IPA. JTPPm (Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran): Edutech and Intructional Research Journal, 5(2)


Refbacks

  • There are currently no refbacks.