PENYELESAIAN MASALAH PECAHAN CAMPURAN SOAL CERITA TERHADAP LEARNING OBSTACLES

Arisa Putri Agustina, Endang Sri Maruti, Lingga Nico Pradana

Abstract


This study aims to find out the learning obstacles faced by students in learning
mathematics with mixed fractions about story problems. The type of research used in this research
is descriptive qualitative research that uses a case study method or approach using three subjects.
Data analysis used is data condensation and data presentation. The results of this study indicate
that S1 is categorized as quite good and only raises a few indicators of learning obstacles, S2 is
categorized as not good at solving problems and most raises indicators of learning obstacles, while
S3 is categorized as very good and only gives rise to two indicators of learning obstacles

Keywords


Learning Obstacles, Mixed Fractions, Story Problems, Elementary School Students.

Full Text:

PDF

References


Ahmad, Negara, H., Parihin, Fahlawi, S., & Fadli, H. (2021). Identifikasi Hambatan

Belajar Online Siswa pada Masa Pandemi COVID- 19 (Study Kasus : di Madrasah

Tsanawiyah). Jurnal Riset Teknologi Dan Inovasi Pendidikan (JARTIKA), 4(1), 11–12.

Asmar Bani. (2012). Delta-Pi: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika Vol. 1,

No. 2, Oktober 2012 ISSN 2089-855X. 1(2), 81–96.

Astuti, S. I., Arso, S. P., & Wigati, P. A. (2015). No Title No Title No Title. Analisis

Standar Pelayanan Minimal Pada Instalasi Rawat Jalan Di RSUD Kota Semarang, 3,

–111.

Cahyono, H. (2019). FAKTOR-FAKTOR KESULITAN BELAJAR SISWA MIN JANTI.

JDPP. 7(1), 1–4.

Cortina, J. L., Visnovska, J, & Zuniga, C. (2014). Unit fractions in the context of

proportionality: Supporting students' reasoning about the inverse order

relationship. Mathematics Education Research Journal. DOI: 10.1007/s13394-013-

-5

Cortina, J. L., Visnovska, J., & Zuniga, C.(2014). Equipartition as a didactical obstacle

in fraction instruction. Acta Didactica Universitatis Comenianae Mathematics,

Issue 14, 1-18

Febriansyah, A. (2016). JURNAL RISET AKUNTANSI PELINDUNG. Jurnal Riset

Akuntansi, 8(2), 1–27. https://doi.org/10.34010/jra.v8i2.525

Fidayanti, M., Shodiqin, A., & Suyitno. (2020). Analisis Kesulitan dalam

Pembelajaran Matematika Materi Pecahan. Journal for Lesson and Learning Studies

Vol. 3 No.1, April 2020 P-ISSN : 2615-6148, E-ISSN : 2615-7330, 3(1), 88–96.

Hadi, A., Asrori, & Rusman. (2021). Penelitian Kualitatif Studi Fenomenologi, Case

Studi, Grounded Theory, Etnografi, Biografi. In Angewandte Chemie International

Edition, 6(11), 951–952.

Johnson, dan Neill. 2010. Swadidik Matematika. Bandung: Pakar Raya

Komang, N., Dwianjani, V., & Candiasa, I. M. (2018). Identifikasi Faktor-Faktor yang

Mempengaruhi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. 2(2), 153–166.

Lestari, U. P., & Suryadi, D. (2019). Analisis Learning Obstacle Pada Pembelajaran

Nilai Tempat Siswa Kelas II SD [ Learning Obstacle Analysis on Place Value

Learning in Students Class II Elementary School ]. Jurnal Pendidikan, 8(1), 61–68.

https://doi.org/10.21070/pedagogia.v8i1.1854

Magdalena,T.,Surya,E.,(201).Pengaruh model Pembelajaran MEANSENDS

ANALYSIS terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika siswa pada

kelas X SMA SWASTA BHAYANGKARI Rantauparapat. Prosiding seminar nasional

teknologi humanora dan pendidikan,No.1

Maghfiroh, Y., & Hardini, A. T. A. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran

Matematika Materi Pecahan Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA,

(2), 272–281. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i2.997

Mohammad Faizal Amir. (2015). PENGARUH PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL

TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA SISWA

SEKOLAH DASAR. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Fakultas Keguruan Dan

Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Sidoarjo. 24 Oktober 2015 ISBN 978-

-70216-1-7, 2011, 34–42.

Mustamin Anggo. (2011). PELIBATAN METAKOGNISI DALAM PEMECAHAN

MASALAH MATEMATIKA. 01(April), 25–32.

Ramdhani, S., Suryadi, D., & Prabawanto, S. (2021). Hambatan belajar matematika

di pondok pesantren. Jurnal Analisa, 7(1), 46–55.

https://doi.org/10.15575/ja.v7i1.10106

Rohmah, S. K. (2019). Analisis Learning Obstacles Siswa Pada Materi Pecahan

Kelas IV Sekolah Dasar. Al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education, 2(1), 13–24.

https://doi.org/10.15575/al-aulad.v2i1.4428

Septiani, R., Rusnayati, H., Siahaan, P., & Wijaya, A. F. C. (2018). Profil Hambatan

Belajar Epistimologis Siswa Pada Materi Suhu dan Kalor Kelas XI SMA Berbasis

Analisi Tes Kemampuan Responden. Jurnal Wahana Pendidikan Fisika, 3(1), 29–

Sukirno Dini Ramadhani. (2016). ANALISIS LEARNING OBSTACLES DALAM

PEMBELAJARAN PEMECAHAN MASALAH PENJUMLAHAN PECAHAN PADA SISWA

KELAS IV SD, 3(April), 5–24.

Untari, E. (2013). Diagnosis kesulitan belajar pokok bahasan pecahan pada siswa

kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah STKIP PGRI Ngawi. (13)1. Hlm. 1-8.

Yulia, N. 2016. Upaya Meningkatk Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika

Siswa MelaluiModel Pembelajaran NHT (Numbered Head Together) Di Kelas

VIII/1 SMP Negeri 1 Besitang T.A 2015/2016. Skripsi, FMIPA, Unimed, Medan.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.