PENYELESAIAN MASALAH PECAHAN CAMPURAN SOAL CERITA TERHADAP LEARNING OBSTACLES
Abstract
mathematics with mixed fractions about story problems. The type of research used in this research
is descriptive qualitative research that uses a case study method or approach using three subjects.
Data analysis used is data condensation and data presentation. The results of this study indicate
that S1 is categorized as quite good and only raises a few indicators of learning obstacles, S2 is
categorized as not good at solving problems and most raises indicators of learning obstacles, while
S3 is categorized as very good and only gives rise to two indicators of learning obstacles
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ahmad, Negara, H., Parihin, Fahlawi, S., & Fadli, H. (2021). Identifikasi Hambatan
Belajar Online Siswa pada Masa Pandemi COVID- 19 (Study Kasus : di Madrasah
Tsanawiyah). Jurnal Riset Teknologi Dan Inovasi Pendidikan (JARTIKA), 4(1), 11–12.
Asmar Bani. (2012). Delta-Pi: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika Vol. 1,
No. 2, Oktober 2012 ISSN 2089-855X. 1(2), 81–96.
Astuti, S. I., Arso, S. P., & Wigati, P. A. (2015). No Title No Title No Title. Analisis
Standar Pelayanan Minimal Pada Instalasi Rawat Jalan Di RSUD Kota Semarang, 3,
–111.
Cahyono, H. (2019). FAKTOR-FAKTOR KESULITAN BELAJAR SISWA MIN JANTI.
JDPP. 7(1), 1–4.
Cortina, J. L., Visnovska, J, & Zuniga, C. (2014). Unit fractions in the context of
proportionality: Supporting students' reasoning about the inverse order
relationship. Mathematics Education Research Journal. DOI: 10.1007/s13394-013-
-5
Cortina, J. L., Visnovska, J., & Zuniga, C.(2014). Equipartition as a didactical obstacle
in fraction instruction. Acta Didactica Universitatis Comenianae Mathematics,
Issue 14, 1-18
Febriansyah, A. (2016). JURNAL RISET AKUNTANSI PELINDUNG. Jurnal Riset
Akuntansi, 8(2), 1–27. https://doi.org/10.34010/jra.v8i2.525
Fidayanti, M., Shodiqin, A., & Suyitno. (2020). Analisis Kesulitan dalam
Pembelajaran Matematika Materi Pecahan. Journal for Lesson and Learning Studies
Vol. 3 No.1, April 2020 P-ISSN : 2615-6148, E-ISSN : 2615-7330, 3(1), 88–96.
Hadi, A., Asrori, & Rusman. (2021). Penelitian Kualitatif Studi Fenomenologi, Case
Studi, Grounded Theory, Etnografi, Biografi. In Angewandte Chemie International
Edition, 6(11), 951–952.
Johnson, dan Neill. 2010. Swadidik Matematika. Bandung: Pakar Raya
Komang, N., Dwianjani, V., & Candiasa, I. M. (2018). Identifikasi Faktor-Faktor yang
Mempengaruhi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. 2(2), 153–166.
Lestari, U. P., & Suryadi, D. (2019). Analisis Learning Obstacle Pada Pembelajaran
Nilai Tempat Siswa Kelas II SD [ Learning Obstacle Analysis on Place Value
Learning in Students Class II Elementary School ]. Jurnal Pendidikan, 8(1), 61–68.
https://doi.org/10.21070/pedagogia.v8i1.1854
Magdalena,T.,Surya,E.,(201).Pengaruh model Pembelajaran MEANSENDS
ANALYSIS terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika siswa pada
kelas X SMA SWASTA BHAYANGKARI Rantauparapat. Prosiding seminar nasional
teknologi humanora dan pendidikan,No.1
Maghfiroh, Y., & Hardini, A. T. A. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran
Matematika Materi Pecahan Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA,
(2), 272–281. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i2.997
Mohammad Faizal Amir. (2015). PENGARUH PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL
TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA SISWA
SEKOLAH DASAR. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Fakultas Keguruan Dan
Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Sidoarjo. 24 Oktober 2015 ISBN 978-
-70216-1-7, 2011, 34–42.
Mustamin Anggo. (2011). PELIBATAN METAKOGNISI DALAM PEMECAHAN
MASALAH MATEMATIKA. 01(April), 25–32.
Ramdhani, S., Suryadi, D., & Prabawanto, S. (2021). Hambatan belajar matematika
di pondok pesantren. Jurnal Analisa, 7(1), 46–55.
https://doi.org/10.15575/ja.v7i1.10106
Rohmah, S. K. (2019). Analisis Learning Obstacles Siswa Pada Materi Pecahan
Kelas IV Sekolah Dasar. Al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education, 2(1), 13–24.
https://doi.org/10.15575/al-aulad.v2i1.4428
Septiani, R., Rusnayati, H., Siahaan, P., & Wijaya, A. F. C. (2018). Profil Hambatan
Belajar Epistimologis Siswa Pada Materi Suhu dan Kalor Kelas XI SMA Berbasis
Analisi Tes Kemampuan Responden. Jurnal Wahana Pendidikan Fisika, 3(1), 29–
Sukirno Dini Ramadhani. (2016). ANALISIS LEARNING OBSTACLES DALAM
PEMBELAJARAN PEMECAHAN MASALAH PENJUMLAHAN PECAHAN PADA SISWA
KELAS IV SD, 3(April), 5–24.
Untari, E. (2013). Diagnosis kesulitan belajar pokok bahasan pecahan pada siswa
kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah STKIP PGRI Ngawi. (13)1. Hlm. 1-8.
Yulia, N. 2016. Upaya Meningkatk Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika
Siswa MelaluiModel Pembelajaran NHT (Numbered Head Together) Di Kelas
VIII/1 SMP Negeri 1 Besitang T.A 2015/2016. Skripsi, FMIPA, Unimed, Medan.
Refbacks
- There are currently no refbacks.