UPAYA PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA SMPN 3 MEJAYAN PADA PEMBELAJARAN IPA MELALUI PENERAPAN PENDEKATAN SAINTIFIK DENGAN METODE PRAKTIKUM

Kristy Monica Febritasari, Muh. Waskito Ardhi, Nurul Kusuma Dewi

Abstract


This study aims to improve student learning outcomes through the application of a scientific approach with practicum methods and to find out how students respond in accepting the application of this learning. This type of research is a classroom action research (CAR) which is carried out through three cycles. Each cycle consists of one meeting with the research flow, namely planning, implementing, observing, and reflecting. The subjects of this study were students of class VIII A at SMPN 3 Mejayan. The data in this study were obtained by observation, test and questionnaire methods. The results showed that the learning implementation was classified as good based on the teacher and student observation sheets. Student learning outcomes based on tests showed an increase in the class average from cycle I to cycle III, namely 70.21; 74.60; 84.04; along with the increase in classical learning completeness from cycle I to cycle III, namely 57.69%; 69.23%; 88.46%. While the results of the student questionnaire showed a positive response to the application of learning with a percentage of 83.41%. These results indicate that the application of the scientific approach with the practicum method in learning can be used to improve student learning outcomes.

 

 Keywords: scientific approach, practicum methods, learning outcomes


Full Text:

PDF (144-155)

References


Abidin, Y. (2014). Desain Sistem Pembelajaran dalam Konteks Kurikulum 2013. Bandung: PT. Refika Aditama.

Alamsyah, N. (2016). Penerapan Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Kreativitas dan Hasil Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran IPA. Jurnal Pendidikan, 1(5), 81–88.

Ani Marzukoh. (2019). Peningkatan Hasil Belajar IPA Materi Struktur dan Fungsi Jaringan Tumbuhan Melalui Metode Eksperimen pada Siswa Kelas VIII D Semester I MTs Darul Ulum Suruh Kab. Semarang Tahun Pelajaran 2019/2020. In Skripsi Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan (FTIK). Salatiga: FTIK IAIN Salatiga.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto, S. (2015). Penelitian Tidakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Aunurrahman. (2019). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Dahar, R.W. (2011). Teori-teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Erlangga.

Hadriati & Ramlawati. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berorientasi Keterampilan Generik Sains untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Peserta Didik. Simposium Nasional MIPA Universitas Negri Makassar. Hal. 113-118.

Jaya, G. W. (2016). Penerapan Pendekatan Saintifik Melalui Metode Eksperimen pada Pembelajaran Fisika Siswa Kelas X MIA 3 SMA NEGERI 1 Tenggarong (Materi Suhu dan Kalor). Jurnal Saintifika, 16(2), 22–29.

Kemendikbud. (2017). Modul Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan: Mata Pelajaran IPA SMP Terintegrasi Penguatan Pendidikan Karakter dan Pengembangan Sosial. Jakarta: Direktorat Jenderal Guru Pendidikan Dasar.

Kemendikbud. (2017). Panduan Pengelolaan dan Pemanfaatan Laboratorium IPA. Jakarta: Direktoral Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah.

Larasati Zahro, Serevina & Made Astra. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Fisika dengan Menggunakan Strategi , Relating, Experiencing, Applying, Cooperating, Transfering (REACT) Berbasis Karakter pada Pokok Bahasan Hukum Newton. Jurnal Wahana Pendidikan Fisika, 2(1), 63-68

Minianur, D. (2017). Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar Melalui Pendekatan Saintifik pada Materi Sel dan Jaringan Makhluk Hidup untuk Siswa Kelas X APTR-2 SMK Negeri 1 Pandak. Jurnal Prodi Pendidikan Biologi, 6(4), 225–236.

Nurdyansyah, M. &. (2015). Pendekatan Pembelajaran Saintifik. Sidoarjo: Nizamia Learning Center.

Permendikbud, No. 64. (2013). Tentang Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Menteri Pendidikan dan Kebudayan Republik Indonesia.

Prasetya, Y. (2016). Penerapan Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Geometri Kelas X SMA Negeri 2 Kota Bengkulu.

Roestiyah, N. (2012). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Slameto. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rhineka Cipta.

Umar, M. A. (2017). Penerapan Pendekatan Saintifik dengan Metode Pembelajaran Berbasis Proyek ( Project-Based Learning ) dalam Materi Ekologi. Jurnal Biologi, 4(2), 1–12.

Undang Undang Republik Indonesia, No. 20. (2003). Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Bidang DIKBUD KBRI Tokyo.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.