PERENCANAAN PENERAPAN MODUL KEGIATAN P5(KEWIRAUSAHAAN), PADA FASE B DI SDN BANJAREJO 2 TAHUN AJARAN 2022/2023

Widiya Retno Wahyuni

Abstract


The research conducted by the author aims to see the level of enthusiasm for the process of implementing the Modul P5 (Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila) as part of planning the implementation of the Kurikulum Merdeka, taking the theme of Entrepreneurship. The study involved 4th graders at SDN Banjarejo 2 in the 2022/2023 academic year. This study uses a type of qualitative method. By using exploratory studies, and using primary and secondary data sources. Primary data itself comes from the results of interviews, observations during implementation, and also study documentation. While the secondary data used is in the form of the curriculum, as well as the components that have been determined by the Kurikulum Merdeka, which the authors then form as the basic material for the Modul P5. The results showed a fairly high level of enthusiasm. project implementation is more scheduled and flexible and is not time to study general learning materials.


Keywords


Teaching devices; Modul P5; Kurikulum Merdeka; Profil Pelajar Pancasila

Full Text:

PDF

References


BADAN STANDAR, KURIKULUM, D. A. P., KEMENTERIAN PENDIDIKAN, KEBUDAYAAN, RISET, D. T., & INDONESIA, R. (2022). PANDUAN PENGEMBANGAN Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila.

Faisal Fahri, M. J. L., & Darwin. (2022). Gaya Kepemimpinan Demokratis Guru pada Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Basicedu, 6, 3364–3372.

Hadiansyah, R. R., Pradana, R. Y., & Mustiningsih. (2019). Dinamika Perubahan Kurikulum di Indonesia. Seminar Nasional- Jurusan Administrasi Pendidikan Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang, 259–264.

Hartoyo, D. R. dan A. (2022). Potret Kurikulum Merdeka, Wujud Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2247–2255. Retrieved from https;//jbasic.org/index.php/basicedu

Hilda, Nanda Ribatul, D. (2022). Studi Literatur: Implementasi Merdeka Belajar Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Matematika Selama Pandemi. Biormatika: Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 8, 110 – 119.

Ismail, S., Suhana, S., & Zakiah, Q. Y. (2021). ANALISIS KEBIJAKAN PENGUATAN PENDIDIKAN KARAKTER DALAM MEWUJUDKAN PELAJAR PANCASILA DI SEKOLAH. JMPIS Jurnal Managemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2, 76–84.

K3S KEC. NGARIBOYO. (2022). GURU BAHAGIA dengan KURIKULUM MERDEKA. Magetan.

Kebudayaan, K. P. dan. (2022). Pedoman penerapan kurikulum dalam rangka pemulihan pembelajaran. Menpendikbudristek, 1–112. Retrieved from jdih.kemendikbud.go.id

Kurniawaty, I., & Faiz, A. (2022). Strategi Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5170–5175. Retrieved from https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3139

Novera, E., Daharnis, D., Yeni, E., & Ahmad, F. (2021). Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila: Sebuah Orientasi Baru Pendidikan dalam Meningkatkan Karakter Siswa Indonesia. Jurnal Basicedu, 5(6), 6349_6356.

Nugraheni Rachmawati, A. M., Nafiah, M., & Nurasiah. (2022). Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam Implementasi Kurikulum Prototipe di Sekolah Penggerak Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, Volume, 3614–3625.

Pujileksosno. (2016). metode Penelitian Komunikasi Kualitatif. Instrans publising.

Rusnaini, R., Raharjo, R., Suryaningsih, A., & Noventari, W. (2021). Intensifikasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya Terhadap Ketahanan Pribadi Siswa. Jurnal Ketahanan Nasional, 27(2), 230. doi:10.22146/jkn.67613

Safitri, A., & , Dwi Wulandari, Y. T. H. (2022). Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila: Sebuah Orientasi Baru Pendidikan dalam Meningkatkan Karakter Siswa Indonesia. Jurnal Basicedu, 6, 7077–7086.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.