PENYUSUNAN MODUL MIKROBIOLOGI BERBASIS PENELITIAN PURIFIKASI DAN UJI AKTIVITAS ENZIM SELULASE DARI KAPANG Trichoderma viride

Lailul Putri Fajarwati, R. Bekti Kiswardianta, Pujiati Pujiati

Abstract


The module is one of the teaching materials that can help in the learning process. The research-based module contains a combination of theory and research activities, so that students can understand concretely the application of the concepts learned. The purpose of the preparation of microbiology modules based on purification research and the test of cellulite enzyme activity from Trichoderma viride to provide a concrete example of the biotechnology application in the industrial field. The method used in this research is explorative descriptive. The feasibility study of microbiology modules was carried out by two validators namely material experts and experts in education. The module module validation data obtained were analyzed quantitatively descriptively. Results The mean value of the percentage obtained was 88.3% with the criteria of "very feasible".


Full Text:

PDF

References


Depdiknas, T. P. M., & yang Efektif, K. B. M. (2008). Jakarta. Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah.

Fitriyati, U., Mufti, N., & Lestari, U. (2015). Pengembangan Modul Berbasis Riset Pada Matakuliah Bioteknologi. Jurnal Pendidikan Sains, 3(3), 118-129.

Indonesia, P. R. (2005). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia nomor 19 tahun 2005 tentang standar nasional pendidikan. Departemen Pendidikan Nasional Republik Indonesia.

Mumtahanah, M., Primiani, C. N., & Ardhi, M. W. (2017). Penyusunan Bahan Ajar Bioteknologi Berbasis Penelitian Uji Fermentasi Pada Kombucha Dengan Berbagai Jenis Bahan Alam Lokal. In Prosiding Seminar Nasional SIMBIOSIS (Vol. 2).

Nurcahyo, H., & Kes, M. (2007). Model Pengembangan Kompetensi Mahasiswa Calon Guru dalam Mengajar Bioteknologi dengan Mengoptimalkan Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Komputer.

Rahdiyanta, D. (2016). Teknik Penyusunan Modul. Artikel.(Online) http://staff. uny. ac. id/sites/default/files/penelitian/drdwi-rahdiyanta-mpd/20-teknikpenyusunan-modul. pdf. diakses, 10.

Sayuti, I., & Wulandari, S. (2018). Identifikasi bakteri dari limbah cair minyak bumi pada sektor gs chevron kecamatan rimba melintang rokan hilir sebagai modul pembelajaran konsep prokariot pada mata kuliah mikrobiologi dasar. Biogenesis (jurnal pendidikan sains dan biologI), 12(1), 39-46.

Setyowati, R., Parmin, P., & Widiyatmoko, A. (2013). Pengembangan modul IPA berkarakter peduli lingkungan tema polusi sebagai bahan ajar siswa SMK N 11 Semarang. Unnes Science Education Journal, 2(2).

Wismantara, H. R., Amin, M., & Purwanti, E. (2017). Pengaruh filtrat azolla microphylla dan penambahan filtrat kayu manis terhadap kualitas produk nata de soya serta pengembangannya sebagai modul biologi berbasis riset untuk siswa kelas xii sma/ma. Research Report


Refbacks

  • There are currently no refbacks.