PENYUSUNAN MODUL MIKROBIOLOGI BERBASIS PENELITIAN

Hanina Nafilah, Cicilia Novi Primiani, Ani Sulistyarsi

Abstract


All learning resources in the form of writing, certain forms and people can be used by students in the learning process, either in a divided or complex manner. Learning resources from the results of research will be a means used in the teaching and learning process through the development of packaged modules for teaching materials that support the learning process in the classroom. This research to develop a valid research-based microbiology module. The procedure used is the validation of experts namely material experts and media experts. The results of research on the bacterial growth inhibition test conducted then poured into a research-based module. The microbiology module was tested by two validators namely material experts with 94.23% achievement rate results and media experts with 95.45% achievement rate results, both of these results indicate that the module can be used in the field with very decent qualifications.Keywords: module preparation, microbiology, research

Full Text:

PDF (86-91)

References


Anjarukmi, N., Sulistyarsi, A., & Pujiati, P. (2018). Penyusunan Modul Bioteknologi Lingkungan Berbasis Riset Dengan Tema Biodegradasi Pewarna Nafthol Sebagai Bahan Ajar Biologi Kelas XII SMA. In Prosiding Seminar Nasional SIMBIOSIS (Vol. 3).

Kartikasari, E., Sulistyarsi, A., & Pujiati, P. (2017). Penyusunan Modul Eubacteria Untuk Biologi Sma Kelas X Melalui Isolasi Dan Karakterisasi Bakteri Selulolitik Pada Tanah Kebun Teh Jamus Ngawi Jawa Timur. In Prosiding Seminar Nasional SIMBIOSIS (Vol. 2).

Mumtahanah, M., Primiani, C. N., & Ardhi, M. W. (2017). Penyusunan Bahan Ajar Bioteknologi Berbasis Penelitian Uji Fermentasi Pada Kombucha Dengan Berbagai Jenis Bahan Alam Lokal. In Prosiding Seminar Nasional SIMBIOSIS (Vol. 2).

Parmin, E. Peniati. (2012). Jurnal Pendidikan IPA Indonesia. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia 1(1): 8–15.

Pratiwi, R. I., Nyeneng, I. D. P., & Wahyudi, I. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Kontekstual Berbasis Multiple Representations pada Materi Fluida Statis. Jurnal Pembelajaran Fisika, 5(3).

Primiani, C. N., & Susianingsih, M. D. (2010). Meningkatkan Aktivitas Dan Prestasi Belajar Biologi Melalui Pendekatan Kontekstual Dengan Media Herbarium Dan Insektarium. Paedagogia, 13(1), 55-60.

Primiani, C. N. (2018). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Penelitian Bahan Alam Lokal Sebagai Estrogenik pada Mata Kuliah Fisiologi Hewan.

Primiani, C. (2018). Potensi Genistein pada Sistem Reproduksi Mencit sebagai Penyusunan Bahan Ajar Fisiologi Reproduksi. Belantika Pendidikan, 1(1), 37-44.

Setiyadi, M. W. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Biologi Berbasis Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Journal of Educational Science and Technology (EST), 3(2), 102-112.

Sirate, S. F. S., & Ramadhana, R. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Keterampilan Literasi. Inspiratif Pendidikan, 6(2), 316-335.

Sulistyarsi, A., Ardhi, M. W., & Pujiati, P. (2017). Uji Aktivitas Crude Enzim Selulase Kapang Penicillium Sp Pada Ubstrat Ampas Tebu Sebagai Buku Pedoman Model Pembelajaran Berbasis Proyek. In Prosiding Seminar Nasional Hasil Penelitian LPPM Universitas PGRI Madiun (pp. 187-192).

Sari, Y. P., Utami, S., & Dewi, N. K. (2017). Penyusunan Modul Sma Kelas X Pada Materi Animalia Berbasis Keanekaragaman Serangga Ordo Lepidoptera Di Hutan Banjarejo Ngawi. In Prosiding Seminar Nasional SIMBIOSIS (Vol. 2).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.