PENGARUH STORE ATMOSPHERE, WORD OF MOUTH, KUALITAS PELAYANAN DAN REFFERENCE GROUP TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PADA SEA COFFEE MADIUN

Dicky Wahyu Setiawan, Indra Ayu Fatmala

Abstract


Madiun is a city with many aesthetic cafes. There are so many choices of cafes in Madiun, making it difficult for consumers to make purchasing decisions. There are several factors that can influence purchasing decisions, including store atmosphere, word of mouth, service quality and reference groups. This research aims to determine the influence of store atmosphere, word of mouth, service quality, and reference groups on purchasing decisions at Sea Coffee Madiun. This research was conducted in Madiun City. The method in this research is a quantitative method. The population of this research is all people who live in Madiun City. The sampling technique used was purposive sampling. Determining the sample size used the Hair (2009) formula and was determined at 384 respondents. The sample used in this research was 384 respondents with a sampling technique using purposive sampling, analysis techniques using validity and reliability tests, classical assumption tests, and T tests (Multiple Regression). The results show that store atmosphere influences purchasing decisions, word of mouth influences purchasing decisions, service quality influences purchasing decisions and reference groups influence purchasing decisions

Keywords: Store Atmosphere, Word of Mouth, Service Quality, Reference Group, Purchasing Decision


Full Text:

PDF

References


Agus Dwi Cahya, R. A. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Kasus Roti Bakar 97). Jpek (Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Kewirausahaan), 175-183.

Allicia Deana Santosaa, I. D. (2020). Pengaruh Personal Selling Dan Reference Group Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen. Jurnal Ekonomi Manajemen, 67-73.

Armstrong, K. D. (2008). Manajemen Pemasaran. Jakarta.

Azhari, M. Z. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Di Alfamart Kota Palangkaraya. Jurnal Al Qardh, 116-123.

Azhari, M. Z. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada Alfamart Kota Palangkaraya. Jurnal Al Qardh, 116-123.

Delanera Rizkia, P. N. (2021). Pengaruh Perilaku Konsumen, Store Atmosphere Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Pada Aditi Coffee House & Space Di Era Pandemi Covid-19. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 71-86.

Diestutiace Lucky Puspita, E. Y. (2016). Pengaruh Kualitas Produk Dan Word Of Mouth Terhadap Keputusan Pembelian (Survei Kepada Konsumen Charles & Keith Di Tunjungan Plaza Surabaya). Jurnal Administrasi Bisnis (Jab)|Vol. 34 No. 1, 79-85.

Dita Murinda Katarika, S. (2017). Pengaruh Store Atmosphere Terhadap Keputusan Pembelian Pada Coffee Shop Di Bandung. Jurnal Ecodomica, 162-171.

Fahimah, A. F. (2015). Pengaruh Store Atmosphere Terhadap Keputusan Pembelian Studi Kasus Pada Madam Wang Secret Garden Cafe Malang. Jurnal Administrasi Dan Bisnis, 1-10.

Finnan Aditya Ajie Nugraha, S. A. (2015). Pengaruh Word Of Mouth Terhadap Keputusan Pembelian Dan Kepuasan Konsumen (Studi Kasus Pada Konsumen Mie Kober Malang). Jurnal Administrasi Bisnis (Jab), 1-7.

Finnan Aditya Ajie Nugraha, S. A. (2015). Pengaruh Word Of Mouth Terhadap Keputusan Pembelian Dan Kepuasan Konsumen Pada Mie Kober Malang. Jurnal Administrasi Bisnis, 1-7.

Gede Wisnu Saputra, I. G. (2020). Pengaruh Digital Marketing, Word Of Mouth, Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian. E-Journal Manajemen, 2596-2620.

Herawati, H. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Word Of Mouth Terhadap Keputusan Pembelian. Kinerja Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 47-65.

Iman Nur Fadilah, A. K. (2020). Pengaruh Reference Group Dan Word Of Mouth Terhadap Keputusan Pembelian (Suatu Studi Pada Konsumen Minuman Isotonik Merek Pocari Sweat Di Toserba Gunasalma Kawali). Business Management And Enterpreneurship Journal, 115-125.

Nur Romdlon Maslahul Adi, M. R. (2022). Pengaruh Word Of Mouth Dan Brand Awareness Terhadap Keputusan Pembelian Makanan Di Shopee Food. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 420-433.

Putri, L. H. (2014). Pengaruh Store Atmosphere Terhadap Keputusan Pembelian Dan Kepuasan Pelanggan (Studi Pada Monopoli Cafe And Resto Malang). Jurnal Administrasi Dan Bisnis, 1-9.

Rahel Sophia Maretiana, Z. A. (2022). Pengaruh Harga, Kualitas Pelayanan Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Manajemen, 590-597.

Ritna Rachel Pilipus, M. F. (2021). Pengaruh Wom (Word Of Mouth), Brand Image, Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Minuman Thai Tea Pada Dum Dum Thai Drinks Samarinda. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 61-72.

Sahara, N. I. (2020). Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Lazada. Prosiding Konferensi Nasional Ekonomi Manajemen Dan Akuntansi (Knema), 1-11.

Saputra, G. W. (2020). Pengaruhdigital Marketing, Word Of Mouth,Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian. E-Jurnal Manajemen, Vol. 9, No. 7, , 2596-2620.

Sarah Fitria, Y. A. (2020). Pengaruh Religiusitas Dan Kelompok Referensi Terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Bisnis Dan Manajemen Islam, 37-48.

Shofia Amaliani Islami, N. M. (2014). Pengaruh Harga Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Kasus Pada Toko Henny Bandung). Prosiding Manajemen, 1-5.

Sylvia Kartika Wb, R. S. (2018). Pengaruh Kelompok Referensi Terhadap Keputusan Pembelian Kawasaki Ninja 250. Jurnal Digest Marketing, 31-36.

T.M Kusuma, D. H. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Social Influence Terhadap Keputusan Pembelian Menggunakan Online Food Delivery Service. Perspektif: Jurnal Ekonomi & Manajemen Universitas Bina Sarana Informatika, 176-180.

T.M Kusuma, D. H. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Social Influence Terhadap Keputusan Pembelian Menggunakan Online Food Delivery Service. Perspektif: Jurnal Ekonomi & Manajemen Universitas Bina Sarana Informatika, 176-180.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

 

 

 

 

Editorial Office:

Universitas PGRI Madiun

Kampus 3 Lantai 2

Fakultas Ekonomi dan Bisnis

Jl. Auri no. 14-16 Madiun