ANALISIS KEPATUHAN WAJIB PAJAK ATAS PEMBAYARAN PAJAK REKLAME DI PONOROGO
Abstract
Advertisement tax is one source of regional tax revenue which is used to support regional development. This study aims to determine the level of taxpayer compliance in paying advertising tax in Ponorogo Regency in 2019-2023. This research was conducted using primary and secondary data obtained from the Ponorogo Regency Regional Financial and Asset Management Revenue Agency through observation, interviews and documentation. This type of research is descriptive qualitative with a case study approach. The results of this research show that: 1) The level of compliance of advertising tax payers in 2019-2023 decreased due to arrears in advertising tax payments. 2) The obstacles that arise are the lack of awareness of taxpayers in paying taxes, the economic factors of taxpayers, and the lack of attention of taxpayers regarding the deactivation of permits. 3) Efforts that can be made are carrying out in-depth outreach regarding advertising tax, freezing and revoking permits, and making it easier to pay advertising tax.
Keywords: Taxpayer Compliance, Tax Payments, Advertisement Tax.
Full Text:
PDFReferences
Abdussamad, Z. (2021). Metode Penelitian Kualitatif (P. Rapanna, Ed.; Cetakan I). CV. Syakir Media Press.
Agun, W. A. N. U., Datrini, L. K., & Amlayasa, A. A. B. (2022). Kepatuhan Wajib Pajak Dalam Memenuhi Kewajiban Perpajakan Orang Pribadi. Jurnal Lingkungan & Pembangunan, 6(1). https://ejournal.warmadewa.ac.id/index.php/wicaksana
Farhah, S., Pahala, I., & Muliasari, I. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepatuhan Wajib Pajak Reklame Di DKI Jakarta. Jurnal Akuntansi, Perpajakan Dan Auditing, 2(3), 537–557.
Hanis, R., & Saputra, U. (2019). Efektivitas dan Kontribusi Pajak Reklame Dalam Meningkatkan Pendapatan Asli Daerah Kota Pontianak. Jurnal Ekonomi, 27(1). http://je.ejournal.unri.ac.id/
Indrihastuti, P., & Amaniyah, M. (2020). Peran Pajak Reklame Terhadap Pendapatan Asli Daerah Kota Malang. Jurnal OPTIMA, 4(1).
Kurniawan, D., & Nugroho, V. (2021). Kepatuhan Wajib Pajak: Pelayanan Pajak, Pengetahuan Perpajakan, Dan Ketegasan Sanksi Pajak. Jurnal Multiparadigma Akuntan, III(3).
Kustiyah, E., & Suryani. (2015). Efektifitas Pajak Reklame Terhadap Peningkatan Pendapatan Asli Daerah Di Kota Surakarta. Jurnal Paradigma, 12(02), 221.
Keputusan Direktorat Jenderal Pajak Nomor KEP-389 PJ 2020 Tentang Rencana Strategis Direktorat Jenderal Pajak Tahun 2020-2024. (n.d.).
Larasati, D. C., & Dewiyanti, D. (2021). Strategi Pemerintah Daerah Dalam Meningkatkan Kesadaran Wajib Pajak Reklame Di Masa Pandemi Covid-19. REFORMASI, 11(2), 154–159. https://doi.org/10.33366/rfr.v%vi%i.2456
Mahfudh, Saleh, H., & Yusuf Saleh, M. (2022). Analisis Peningkatan Pendapatan Asli Daerah (M. Ruslan & S. Suriani, Eds.). Pusaka Almaida.
Nasution, A. F. (2023). Metode Penelitian Kualitatif (M. Albina, Ed.; Cetakan pertama). CV. Harfa Creative.
Peraturan Daerah Kabupaten Ponorogo Nomor 10 Tahun 2020. (n.d.).
Rizky, M. I., Waluyo, & Ulfatun Najicha, F. (2022). Pelaksanaan Pengawasan Penyelenggaraan Reklame di Kota Semarang oleh Dinas Penataan Ruang Kota Semarang terhadap Lingkungan. Jurnal Discretie: Jurnal Bagian Hukum Administrasi Negara, 3(2), 110. https://doi.org/10.21474/IJAR01/10424
Rohman, A., Hendrawan, V. E. F., & Rusmiwari, S. (2020). Implementasi Kebijakan Pemungutan Pajak Reklame Kota Malang. JISIP: Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 9(1), 4–6. www.publikasi.unitri.ac.id
Siahaan, M. P. (2010). Pajak Daerah dan Retribusi Daerah (Revisi). RAJAWALI PERS.
Suandy, E. (2017). Perencanaan Perpajakan: Vol. 208 halaman (Edisi 6). Salemba Empat.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (Sutopo, Ed.; Cetakan Ke-1). ALFABETA.
Undang-Undang Nomor 28 Tahun 2009, Pub. L. No. 28 (2009).
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Editorial Office:
Universitas PGRI Madiun
Kampus 3 Lantai 2
Fakultas Ekonomi dan Bisnis
Jl. Auri no. 14-16 Madiun