PENGEMBANGAN MODUL BIOLOGI PADA MATERI PERTUMBUHAN DAN PERKEMBANGAN BERBASIS METAKOGNISI

Tety Yunara Megadani, Marheny Lukitasari, Wachidatul Linda Yuhanna

Abstract


The purpose of this research and development is : (1) Produce the biology module about the growth based metacognition. Type of the research is research and development. Research and development (R & D) is the process used to produce products and validate products. The models of development module used 4-D (Four D Model) there is Define, Design, Develop, and Disseminate. The research is only limited to module validation, do not try testing because constraints time. To determine the feasibility of the module, so do validation module by the validator. In this study the module was validated to two validators who is namely biology lecturers and biology teachers. The module validation assessment is carried out using a questionnaire consisting of three aspects of evaluation, namely the systematics of the module, language, and the contents of the module. The results of module validation by two validators obtained 91.66%, the percentage shows that the module has very valid criteria or can be used in learning without revision.


Full Text:

PDF

References


Abdillah F. (2013). Penggunaan Modul sebagai Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa dalam MataPelajaran TIK pada Materi Microsoft Word Kelas V SDNSarikarya. Jurnal Elektronik Pendidikan Teknik Informatika Volume 2 Nomor 1

Akbar,S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Anderson, L. W. & Krathwohl, D.R. (2001). A Taxonomy For Learning Teachng And Assesing. A Revision Of Bloom’s Taxonomy Of EducationObjectives. New York: Addisin Wesley.

Lukitasari, M., Widiyanto, J., & Yahya, M. (2016). Penggunaan Analisis Kritis Untuk Meningkatkan Kemampuan Metakognitif Pada Pokok Bahasan Pengelolaan Lingkungan Siswa SMP. Florea: Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 3(2), 25-31.

Mondobar, Lucinda P. (2013). Penerapan Model Quantum Teaching Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ranah Kognitif Dan Kemampuan Metakognitif Materi Alat Optik Siswa SMA. Unpublished Master Thesis, Program Magister Sekolah Pascasarjana, Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung

Nasution. (2005). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Purnomo, D., Indrowati, M., & Karyanto, P. (2013). Pengaruh Penggunaan Modul Hasil Penelitian Pencemaran di Sungai Pepe Surakarta sebagai Sumber Belajar Biologi Pokok Bahasan Pencemaran Lingkungan terhadap Hasil Belajar Siswa. Pendidikan Biologi Universitas Sebelas Maret 5(1). Keterampilan Metakognisi Siswa Melalui Bahan Ajar Berbasis Konstruktivis-Metakognitif. In Prosiding SNPBS (Seminar Nasional Pendidikan Biologi dan Saintek).

Schraw, G. & Moshman, D. (1995). Metacognitive Theories. Educational Psychology Review, 351–371.Setiyadi, M. W. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Biologi Berbasis Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Journal of Educational Science and Technology (EST), 3(2), 102-112

Wulandari, H., & Lepiyanto, A. (2016).Pengembangan Modul Pembelajaran Biologi Berorientasi Siklus Belajar untuk Siswa Kelas XI SMA Teladan 1 Metro. BIOEDUKASI (Jurnal Pendidikan Biologi), 7(2).

Yuanda, R. Y., Ristiono, R., & Fadilah, (2017).Pengembangan Modul Biologi Berbasis Metakognisi tentang Materi Sistem Koordinasi yang Dilengkapi Peta Konsep untuk Peserta Didik Kelas XI SMA/MA. Bioeducation, 1(1), 74-8


Refbacks

  • There are currently no refbacks.