PENERAPAN SCAFFOLDING BERBASIS MIND MAPPING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS VIII MTS TERPADU AL FIRDAUS PADA MATERI SISTEM EKSKRESI

Kamalia Arifa Nailul Hidayah, Muh. Waskito Ardhi, Pujiati Pujiati

Abstract


This study aims to improve the learning outcomes of class VIII MTs Terpadu Al Firdaus through the implementation of mind mapping-based holding. This research was conducted in May 2019 with a pre-cycle , cycle I, and cycle II with each cycle of one meeting. Pre cycle to find out the initial abilities of students by using the lecture method. Cycles I and II apply scaffold-based mind mapping. The research was a classroom action research with a qualitative descriptive study. Research will be canceled must be increased. Data obtained by test and observation methods. The results of the study indicate an increase in learning outcomes. The prasiklus learning outcomes of the class average value were 51.97, the first cycle of the class average value increased to 56.78, and in the second cycle increased to 62.02. While the results of mastery learning in the pre-cycle 5.56% cycle I rose to 16.67%, and in the second cycle increased to 27.78%. The value of student attitudes and skills also increases in each cycle. The attitude of students at an average level of 61.80, then rose to 73.95 in the first cycle. In the second cycle also increased to 84.02. The average skill of students in pre-cycle is 50.34. In the first and second cycles increase, in full, it becomes 65.62 and 76.04. Based on the results of the research conducted, it shows that scaffolding based on mind mapping on excretory system material can be used to improve student learning outcomes.

Keywords : scaffold, mind mapping, student learning outcomes

Full Text:

PDF(297-303)

References


Amanah, P. D., Harjono, A., & Gunada, I. W. (2017). Kemampuan pemecahan masalah dalam fisika dengan pembelajaran generatif berbantuan scaffolding dan advance organizer. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 3(1), 84-91.

Amiruddin M, Srihandono Budi P, Trapsilo Prihandono.(2018). Analisis Pengaruh Strategi Scaffolding Konseptula Dalam Model Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Fisika Peserta didik . Seminar Nasional Pendidikan Fisika 2018 Vol.3.

Ardhi,MuhWaskito.(2014). Penerapan Mind Mapping Dalam Upaya Peningkatan Keterampilan Proses Sains Mahasiswa Pada Mata Kuliah Mikrobiologi Melalui Lesson Study. Florea Volume 1 No.1

Arikunto, Suharsimi. (2010). Penelitian Tindakan Kelas Edisi Revisi. Jakarta: Rineka Cipta.

Budaeng, Jumaidin, Hena Dian Ayu dan Hestiningtyas Yuli Pratiwi. (2017). Pengembangan Modul IPA Terpadu Berbasis Scaffolding Pada Tema Gerak untuk Siswa Kelas VIII SMP/MTs. Physisc Education Journal. Vol 1, No 1. 33-34

Buzan, Tony.(2012). Buku Pintar Mind Map. Jakarta : PT Gramedia Pustaka Utama.

Fauziah, R., & Alatas, F. (2016). Pengaruh Lembar Kerja Siswa Berbasis Mind Map Terhadap Hasil Belajar Siswa SMA Pada Konsep Fluida Statis. EDUSAINS, 8(1), 1-8.

Harsono, B. (2009). Perbedaan hasil belajar antara metode ceramah konvensional dengan ceramah berbantuan media animasi pada pembelajaran kompetensi perakitan dan pemasangan sistem rem. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 9(2).

Hasanah, N. N., Supeno, S., & Wahyuni, S. (2017). Kekuatan Retensi Siswa SMA Kelas X dalam Pembelajaran Fisika pada Pokok Bahasan Momentum dan Impuls Menggunakan Lembar Kerja Siswa Berbasis Mind Mapping. Jurnal Pembelajaran dan Pendidikan Sains, 2(1), 25-32.

Indrawati, R. M. (2013). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Materi Peristiwa Sekitar Proklamasi Melalui Bermain Peran. Journal of Elementary Education, 2(1).

Sholihah, M. A.(2015). Penerapan Model Pembelajaran Mind Mapping Untuk Meningkatkan Kreativitas Dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X Ips Di Sma Negeri 8 Malang Semester Genap Tahun Ajaran 2013/2014. In Prosding Seminar Nasional Pendidikan Ekonomi & Bisnis fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sebelas Maret Surakarta.

Suratmi, S., & Noviyanti, F. (2013). Penggunaan Mind Map sebagai Instrumen Penilaian Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Konsep Sistem Reproduksi di SMPN 1 Anyar. Prosiding SEMIRATA 2013, 1(1)

Sutiarso, S. (2009, June). Scaffolding dalam pembelajaran matematika. In Prosiding Seminar Nasional Pe-nelitian, Pendidikan dan Penerapan MIPA Fakultas MIPA, Universitas Negeri Yogyakarta, Yogyakarta (Vol.16).

Wulandari, F. (2016). Strategi Scaffolding dalam Memperbaiki Kemampuan Berfikir Kritis Matematis Ditinjau dari Kemampuan Spasial. JPPP│ Jurnal Penelitian dan Penilaian Pendidikan, 1(1), 76-91.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.