PENGARUH EMPATI DAN BYSTANDER EFFECT TERHADAP PERILAKU PROSOSIAL SISWA SMP
Abstract
Abstract
This study aims to determine the effect of empathy and the bystander effect on the prosocial behavior of class VIII students of SMP Negeri 2 Sawahan, Madiun Regency, for the 2019/2020 academic year. This study uses an ex-post facto correlational design using a questionnaire as a data collection tool. The research subjects were 59 students from a population of 69 students through simple random sampling technique. The data analysis technique used is regression analysis of two predictors. Based on the analysis of research data, it was concluded that there was an influence of empathy and bystander effect on the prosocial behavior of class VIII students of SMP Negeri 2 Sawahan, Madiun Regency, for the 20109/2020 academic year. Empathy affects prosocial behavior by 2.19% while the bystander effect affects prosocial behavior by 5.71% and the joint effective contribution between empathy and bystander effect on prosocial behavior is 7.36%
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Andayani, T. R. (2012). Studi Meta-analisis: Empati dan Bullying. Buletin Psikologi, 20(1–2), 36–51.
Arikunto, S. (2010). Metode Penelitian Pendidikan. Lentera Cendekia.
Asih, G. Y., & Pratiwi, M. M. S. (2010). Perilaku Prososial Ditinjau Dari Empati Dan Kematangan Emosi. Jurnal Psikologi Universitas Muria Kudus, I(1), 33–42. http://eprints.umk.ac.id/268/1/33_-_42.PDF
Asri, D. ., & Anggriana, T. . (2012). Efektivitas Bibliokonseling Untuk Meningkatkan Empati Remaja di Rumah Pintar “Bunga Padi” Kecamatan Balerejo Kabupaten Madiun. Counsellia Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 2(2).
Eisenberg, N., & Mussen, P. . (2003). The Roots of Prosocial Behavior in Children (M. L. Hoffman (ed.)). Cambridge University Press.
Fahmi, A. B. (2017). Non-Empiris Dari Mengabaikan ke Menolong: Tinjauan Studi Bystander-Effect. Jurnal Ilmiah Penelitian Psikologi: Kajian Empiris & Non-Empiris, 3(1), 43–52.
Harkins, S. ., Williams, K. ., & Burger, J. (2017). The Oxford Handbook of Social Influence. Oxford University Press.
Kau, M. A. (2010). Empati dan perilaku prososial pada anak. Jurnal Inovasi, 7(3), 1–5. https://journal.ugm.ac.id/jpsi/article/view/7027
Mulyana, A., Suwanto, Kamaludin, & Kosmara, U. (2017). Modul 3 Interaksi Sosial. In kementrian pendidikan dan kebudayaan pusat Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini dan Pendidikan masyarakat.
Pratama, B. D. (2019). Peran Konselor dalam Meningkatkan Perilaku Prososial Anak Dengan Media Permainan Bentengan. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Terapan, 3(2), 25–39.
Rahmawati, N. K. D., Mardiyah, R. R., & Wardani, S. Y. (2017). Layanan Bimbingan KElompok untuk Mencegah Degradasi Moral Remaja. Prosiding SNBK (Seminar Nasional Bimbingan Dan Konseling), 1(1), 134–144.
Riduwan, & Kuncoro. (2017). Cara Mengguanakan dan Memaknai Path Analysis (Analisis Jalur). Alfabeta.
Shadiqi, M. A., & Mangkurat, U. L. (2018). Perilaku Prososial. In Psikologi Sosial, Pengantar Teori dan Penelitian (Issue September, pp. 227–260). Salemba Humanika.
Solekhah, A. M., Athikah, T. P., & Istiqomah, M. (2018). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Sikap Empati terhadap Perilaku Prososial pada Anak Sekolah Dasar. Penguatan Pendidikan Karakter Pada Siswa Dalam Menghadapi Tantangan Global, 86–90.
Suharni, S., & Pratama, B. D. (2017). Pemberian Layanan Bimbingan Pribadi Sosial Dalam Menumbuhkan Perilaku Prososial Anak Usia Dini. Counsellia: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 6(2), 31. https://doi.org/10.25273/counsellia.v6i2.1015
Susanto, A. (2018). Bimbingan dan Konseling di Sekolah: Konsep, Teori, dan Aplikasinya. Prenadamedia Group.
Tyastiari, N. M. O., Yuniarta, G. A., & Wahyuni, M. A. (2017). Pengaruh Bystander Efect, Whistleblowing, dan Perilaku Etis Terhadap Financial Statement Fraud (Studi Empiris Pada Kasus Fraud Pegawai Negeri Sipil Pemerintah Kabupaten Gianyar). Jurnal Akuntansi Program S1, 8(2).
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Prosiding SNBK (Seminar Nasional Bimbingan dan Konseling) terindek oleh: