The meaning and character value in the movement of orek-orek dance from Ngawi

Hartini Hartini, Hendra Erik Rudyanto

Abstract


: This study is aimed to describe: 1) the meaning of the Orek-Orek dance movement and 2) the character values in the Orek-Orek dance movement. Descriptive qualitative research is used in this study, and the data collection are observation, documentation, and interviews. The data validity used triangulation data. The study was carried out in elementary schools in Ngawi district. The results showed that the Orek-Orek dance has its own uniqueness that is meaningful in every movement including worship, softness, kencrongan, contemplation, srisikan, mususi, genjlengan, trap trap, and devil plunger. The character values contained in the Orek-Orek dance movement are respect, hard work, responsibility, and cooperation. This dance can be used as character education learning by interpreting the values.


Keywords


meaning; character values; orek-orek dance

Full Text:

PDF

References


Asmani, J.M. 2012. Pendidikan Berbasis Keunggulan Lokal. Yogyakarta: Diva Press.

Djelantik, M.A.A. 2004. Estetika sebuah Pengantar. Bandung: Masyarakat Seni Pertunjukan Indonesia.

Ghufron, A., Budiningsih, C.A., & Hidayati. 2017. Pengembangan Pembelajaran Berbasis Nilai-Nilai Budaya Yogyakarta di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendidikan, Vol. 36 (2), hal. 309-319.

Gunawan, I. & Sulistyoningrum, R.T. 2013. Menggali Nilai-Nilai Keunggulan Lokal Kesenian Reog Ponorogo Guna Mengembangkan Materi Keragaman Suku Bangsa Dan Budaya Pada Mata Pelajaran IPS Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Premiere Educandum, Vol. 3 (1), hal. 49-84.

Hartini. 2013. Tari Semut sebagai media pengembangan karakter bagi siswa sekolah dasar. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikam Dasar dan Pembelajaran, Vol. 3 (2), hal. 192-200.

Mahardhika, A.A. 2015. Tari Orek-Orek Di Kabupaten Ngawi Tahun 1981-2014. Jurnal Avatara, Vol. 3 (3), hal. 534-545.

Miles, M.B., & Huberman, A.M. 1992. Analisis Data Kualitatif Buku Sumber tentang Metode-Metode Baru. Terjemahan oleh Tjetjep Rohendi Rohidi. Jakarta: UI Press.

Novitasari, R.T.A., & Hanif, M. 2017. Tari Kecetan Dalam Tradisi Keduk Beji Desa Tawun Kecamatan Kasreman Kabupaten Ngawi (Makna Simbolis Dan Sumber Pembelajaran Sejarah Lokal). Jurnal Agastya, Vol. 7 (1), hal. 49-65.

Rudyanto, H.E. 2013. Pengembangan kreativitas siswa sekolah dasar melalui pembelajaran matematika open-ended. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikam Dasar dan Pembelajaran, 3(2), 184 – 192.

Rudyanto, H.E. 2014. Model discovery learning dengan pendekatan saintifik bermuatan karakter untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 4(1), 41-48.

Rudyanto, H.E. 2015. Kemampuan berpikir kreatif dalam memecahkan masalah matematika open-ended ditinjau dari tingkat kemampuan matematika pada siswa sekolah dasar. Jurnal Pedagogia, Vol. 4(1), hal. 23- 33.

Rudyanto, H.E. 2018. Integrasi nilai – nilai karakter melalui pembelajaran matematika di sekolah dasar. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, Universitas PGRI Madiun, Vol.1, hal. 34-43.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.